Een winkel runnen in het algemeen is al een hele uitdaging, laat staan wanneer je te maken hebt met het verkopen van levende dieren. Je komt in dat geval namelijk in aanraking met allerlei regeltjes, wetten, eisen en voorzorgsmaatregelen waaraan jouw winkel moet voldoen, puur omdat je van doen hebt met dieren. Om je een handje te helpen bij het stroomlijnen en runnen van je vogelwinkel adviseren we je dan ook een handig CRM systeem aan te schaffen. Zo kom je niet gauw meer voor onvoorziene en vervelende situaties te staan, bijvoorbeeld omdat je wat bent vergeten of iets aan je aandacht is ontsnapt.
Contactgegevens van leveranciers, klanten en instanties
Je hebt als vogelwinkel doorgaans te maken met een grote hoeveelheid uiteenlopende partijen waarmee je zaken moet doen. Zo zijn er de leveranciers van bijvoorbeeld het vogelvoer, de vogelkooien en andere benodigdheden, maar ook de verschillende instanties waarmee je te maken hebt komen regelmatig voorbij. Om al deze contactgegevens op een veilige, betrouwbare en handzame manier te bewaren is een CRM-systeem het perfecte hulpmiddel. Al deze data kun je bovendien automatisch in de Cloud laten plaatsen, zodat er geen risico bestaat op het zoekraken van belangrijke gegevens. En ook aan de beveiliging van de persoonsgegevens van jouw klanten is gedacht. Je wil immers niet dat dergelijke gevoelige informatie zomaar op straat kan komen te liggen.
Plannen en managen
Een CRM-systeem is bovendien je rechterhand als het aankomt op het plannen en managen van bepaalde zaken. Zo heb je wellicht een regelmatig terugkerende uitverkoop in je vogelwinkel, waarbij alle accessoires en benodigdheden weg mogen tegen 30% korting, zodat er weer ruimte komt voor nieuwe producten. Een CRM-systeem helpt je van begin tot eind bij het inplannen en uitvoeren van deze uitverkoop en kan je door middel van algoritmes zelfs adviseren bepaalde zaken anders aan te gaan pakken. Ook is het versturen van periodieke nieuwsbrieven naar je klanten een klusje dat jouw CRM-systeem graag gedeeltelijk uit handen neemt.
Rapportages en overzichten
Een beetje ondernemer wil graag op elk gewenst moment in kunnen zien hoe zijn of haar bedrijf er financieel voor staat. Met een CRM-systeem kun je met enkele muisklikken een overzicht voor je neus toveren, waarop je duidelijk kunt zien waar de sterke, zwakke en dus de verbeterpunten van je bedrijf zitten. De verkoop van accessoires, vogelkooien, volières en vogelvoer gaan bijvoorbeeld supergoed, maar met de verkoop van de vogels an sich kan het bijvoorbeeld wat tegenvallen. Een een CRM-systeem toont je dat in een overzichtelijk rapport, waarna het jouw taak is hierop te anticiperen.